Doprava vozíčkářů je díky nízkopodlažním busům na Ústecku snazší

ÚSTÍ NAD LABEM, Nízkopodlažní autobusy jezdí ve všech okresních městech v Ústeckém kraji i na meziměstských linkách...

Doprava vozíčkářů, starších lidí či dětí je v Ústeckém kraji snadnější než v minulosti. Dopravní podniky po letech vyslyšely prosby postižených a začaly nakupovat bezbariérové vozy. Nízkopodlažní autobusy jezdí ve všech okresních městech v Ústeckém kraji i na meziměstských linkách.

Vozíčkáři se v minulosti museli při dopravě do nemocnice, za nákupy či zábavou spoléhat na pomoc ostatních. Někteří z nich proto raději zůstávali doma. “Po tlaku na dopravní podnik se situace výrazně zlepšila,” řekla dnes ČTK Milena Netíková z děčínské Asociace vozíčkářů a zdravotně i mentálně postižených. V Děčíně bude do konce roku jezdit okolo 20 nízkopodlažních autobusů. “Jezdí na linkách, které spojují všechny části města,” řekl ČTK Vojtěch Sobotka, ekonomický náměstek Dopravního podniku města Děčína. Podnik zajišťuje i dopravu do okolních obcí. “Do Děčína se tak dostanou nízkopodlažním autobusem i lidé z malých vesniček,” doplnil Sobotka.

Nízkopodlažní autobusy využívají kromě vozíčkářů také starší lidé nebo maminky s kočárky. Nastupování do nich je mnohem jednodušší než do běžných autobusů. “Našla jsem si v jízdním řádu linky, na nichž jezdí nízkopodlažní trolejbusy. Jezdím po městě pouze s nimi,” řekla ČTK maminka s kočárkem v centru Ústí. V krajském městě jezdí 39 nízkopodlažních autobusů a tři kloubové trolejbusy. Ústecký dopravní podnik má v plánu koupi dalších šesti vozů s bezbariérovým vstupem. Náklady se pohybují okolo 90 milionů korun. “Dotaci na nákup získáme z fondů EU,” řekl ČTK náměstek primátora Jan Kubata.

Na Mostecku vozí lidi 20 nízkopodlažních autobusů a tramvají. Podle mluvčí Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Yvety Sliškové bude firma nakupovat už jen bezbariérové vozy. Na pořízení deseti vozů získal letos podnik evropskou dotaci. Dopravní podnik Ústeckého kraje, největší dopravce v regionu, bude do konce roku provozovat 32 bezbariérových vozidel. Základní cena nízkopodlažního linkového autobusu s pohonem na stlačený zemní plyn se podle obchodního náměstka firmy Michala Jergla pohybuje okolo 5,5 milionu korun bez DPH. Přestože se přepravní možnosti lidí se zdravotním postižením na severu Čech zlepšují, dostatečné podle některých organizací nejsou. “Chybí celý dopravní systém pro handicapované a samozřejmě peníze na nákup speciálních autobusů,” řekla ČTK ředitelka teplického sdružení Arkádie Jana Brežná.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Bitnami