Lanová dráha na Petřín je na konci své životnosti. Již brzy tak bude muset projít kompletní rekonstrukcí, která přinese zcela nové vozy či novou podobu spodní stanice Na Újezdě uzpůsobenou vozíčkářům.
Dobrá zpráva pro vozíčkáře vzešla z jednání představitelů Dopravního podniku Praha (DPP) a radního pro dopravu městské části Praha 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO), o kterém Jednička informuje na webových stránkách.
Celková rekonstrukce lanovky na Petřín je nezbytná. Stávající vozy, které jezdí na podvozcích z roku 1932, budou nahrazeny úplně novými. Na jejich budoucí podobě už se pracuje. Nový bude i systém brzdění. V současnosti se brzdí takzvaně „na laně“, nově by se mělo ale brzdit bezpečnějším způsobem „na kolejnici“.
„Životnost vozidel, ale zejména tratě petřínské lanovky se limitně blíží ke svému konci. Uděláme vše proto, abychom veřejnou zakázku na zhotovitele stavby vyhlásili co nejdříve a příští rok mohli začít se sanací svahu a rekonstrukcí tratě. Protože výroba vozidel bude trvat 11 měsíců a rekonstrukce tratě zhruba rok, výzvu výrobci odešleme až ve chvíli, kdy budeme zhotoviteli předávat staveniště,“ informoval v tiskové zprávě Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
S vozíčkáři se původně nepočítalo
Původně ale DPP nepočítal s přestavbou spodní stanice lanovky Na Újezdě tak, aby byla bez problémů přístupná pro vozíčkáře. Nejde totiž o zákonnou povinnost. Na bezbariérovém řešení trvali radní pro bezbariérovost Ivana Antalová (BPP) a radní Ryvola.
Právě radní Antalová se zasadila také například o petici podporující odstraňování bariér, kterou je možno podepsat ZDE. Navrhuje v ní například povinnost dodržovat bezbariérovost ve všech veřejných budovách a prostorech, bezbariérovou veřejnou dopravu nebo zvyšování vzdělanosti a povědomí o bezbariérovosti.
„V určitém životním období se přístupnost týká každého. Uživatelé invalidních vozíků, pečující o děti do 3 let a s kočárky, osoby se zrakovým, sluchovým a jiným postižením, se závažnými diagnózami, po úrazech, v seniorském věku i další osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou ve veřejném prostoru diskriminováni. Je jim bráněno v naplňování základních lidských práv,“ hlásá petice.
Pro implementaci bezbariérových prvků do nové podoby stanice Na Újezdě byla nutná i slova architektky Ireny Neškudlové Mádlové, která za DPP představila harmonogram prací. Jejich provedení by mělo v závislosti na dalších jednáních vést ke zpřístupnění spodní stanice lanovky i vozíčkářům.
Současné vozy půjdou do muzea, nové vyrobí ve Švýcarsku
Současně používané historické vozy lanové dráhy se stanou exponáty. Jeden poputuje do Technického muzea a druhý do Muzea MHD. Historický motor zůstane na místě a díky Národnímu památkovému ústavu bude dál pracovat.
Nové vozy pak vyrobí rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, která se stala vítězem veřejné zakázky na výrobu a dodání dvou nových vozů. Podle tiskové zprávy magistrátu činila nabídková cena 137,7 milionů korun, tedy o 12,3 miliony méně než byla předpokládaná hodnota.
Rekonstrukce snad začne příští rok
Samotná výroba bude trvat 11 měsíců. Ještě předtím ale bude nutné dokončit finální designerské studie a vypracovat výrobní dokumenty.
Podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského začne výroba vozů až příští rok. „Nová vozidla petřínské lanovky budou zcela unikátní a vzniknou jako zakázková výroba pro Prahu s respektováním technických norem ČR a našich požadavků. V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku např. určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ dodal Witowski.
„Z nových prosklených vozů petřínské lanovky bude nezaměnitelný pohled na celou Prahu. Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu. Všechny přípravné práce nyní směřujeme k tomu, abychom příští rok mohli začít s rekonstrukcí tratě včetně sanace svahu a paralelně s tím zahájili samotnou výrobu nových vozidel,“ uzavřel Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Zdroj: Helpnet.cz