Od 1. srpna 2011 startuje dvouměsíční kampaň Nadačního fondu pro podporu zaměstnání osob se zdravotním postiženým (NFOZP) s názvem JSOU ZDRAVÍ?. „Cílem kampaně, kterou s týmem NFOZP připravila agentura OgilvyOne, je velmi zábavnou a hravou formou upozornit na nesmyslnou práci, kterou dokáží vyrobit zdraví lidé a poukázat na paradoxně kvalitní a certifikovanou práci firem zaměstnávajících zdrav. postižené osoby ochrannou známkou Práce postižených. Ochrannou známku, kterou vlastní náš Nadační fond NFOZP a která je od roku 2010 zařazena mezi 19 národních certifikovaných známek kvality“, říká ředitelka NFOZP Hana Potměšilová.
K projektu se svými fotografiemi a pravidelným glosářem na www.jsouzdravi.cz připojil také Maxim Velčovský, který již roky fotí absurdity a paskvily, na které v životě naráží.
A proč OgilvyOne oslovilo ke spolupráci Maxima Velčovského? To vysvětluje za OgilvyOne Radek Antl. “Jestli je někdo pro tento web ideální tváří, je to Maxim Velčovský. Nejen proto, že se na jeho práci hezky dívá. V agentuře jsme se už před tímto projektem rádi bavili nad jeho profilem na Facebooku, kde zveřejňuje fotky divné, nezdravé práce. Okenní rám kolem kachliček v koupelně, cihlový plot přišroubovaný k domu, vypínač světla z kterého nebezpečně trčí dráty…Maxim začal sbírat fotky choré práce dřív než mi, takže vlastně byla slušnost mu to nabídnout. Jsme rádi, že souhlasil.”
„Již několikátým rokem pravidelně dokumentuji absurdní projevy lidské práce a kreativity. Některé situace, které jsem po České republice vyfotil, mi přišly tak bizarní, že bylo doslova povinností o jejich existenci informovat svět. Často jsem se snažil pochopit záměr konkrétního díla a představit si člověka, který mohl to které řešení vymyslet,“ říká Maxim Velčovský.
„Na spolupráci s NFOZP jsem okamžitě kývnul, protože jsem si uvědomil, jaké předsudky máme vůči pracovním aktivitám postižených lidí. Mnoho z nás má pocit, že všichni zdravotně postižení lidé mohou vykonávat pouze podprůměrný a nekomplikovaný typ práce. Zapomínáme ale na to, že zdraví lidé dokáží často vymyslet tak podivné řešení, které by si postižený člověk nikdy nemohl dovolit udělat. Rád se tedy aktivně zúčastním kampaně, která má na tento problém veřejně poukázat,“ dodává známý český designér.
Když vidíme, jaké nekvalitní věci se dají na trhu koupit, co se inzeruje, co vidíme a slyšíme kolem sebe, často se ptáme, zda jsou původci těch příšerností opravdu „normální“ a „zdraví“ lidé. Práce zdravotně postižených je oproti tomu paradoxně dobrá a kvalitní. Lidem s postižením totiž na práci velmi záleží.
Hledejte proto s námi na svých toulkách nejen po České republice „úlety“, které Vás zaujmou, vyfoťte je a ukažte ostatním na webové stránce www.jsouzdravi.cz. V prosinci 2011 budou vyhlášeny největší absurdity, o kterých rozhodne jak široká veřejnost prostřednictvím veřejného hlasování na stránkách projektu, tak i výběrová komise, ve které budou mimo jiné zasedat Maxim Velčovský, Hana Potměšilová a Michal Bernard za NFOZP, Jiří Hauška za agenturu Ogilvy, profesionální fotograf Macciani – Aleš Petruška, Lenka Novotná z Plastia nebo Eva Koňáková z Merck.
Nejoriginálnější fotografie budou v půlce listopadu odměněny atraktivními cenami: telefony HTC, Samsung nebo kvalitními výrobky od firem zaměstnávající handicapované spoluobčany. Mediálními partnery kampaně jsou SEZNAM (portál SPRÁCE.CZ) , tisková agentura Mediafax s.r.o., OgilvyOne a Paladix.cz.
„Na jednom jsme se v agentuře shodli už na samém počátku: Nechceme ždímat slzy smutnými obrázky nebo drtivými životními příběhy. Pracující lidé se zdravotním postižením si nezaslouží lítost, ale uznání. Nepotřebují peníze, protože ty si umí vydělat sami. Potřebují důvěru ostatních v to, že jejich práce je kvalitní. V tomto kontextu nám přišlo zajímavé ukázat na zmrzačenou práci, kterou
mají na svědomí zdraví lidé. Většinou ti, co něco zanedbali, odbyli, nebo se v nich projevila zvláštní forma kreativity. Tohle, že dělali zdraví lidé? Ano, dělali. Pracující postižený by si to nedovolil. Už proto, že si šance pracovat váží víc než mnozí z nás. Přesvědčte se o tom, stačí dát jim šanci.”, říká Radek Antl z OgilvyOne.
NFOZP nechce svými projekty vzbuzovat soucit. Naopak. Lidé se zdravotním postižením jsou hrdí, že něco umějí. Hrdí, že nepotřebují dávky od státu. Hrdí, že se dokáží uživit sami. Pojďme je tedy v jejich snaze podpořit a pomoci!
Více informací na www.jsouzdravi.cz
O NFOZP
Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením (NFOZP) si již od svého vzniku v roce 2007 klade za cíl pomáhat lidem se zdravotním postižením k tomu, aby mohli dlouhodobě pracovat.
Projekty fondu NFOZP jsou vždy cíleně zaměřeny na skutečné zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Jedná se např. o aktivní burzu práce na portálu www.prace.cz, které je NFOZP
partnerem, dále o online poradny pro zaměstnavatele i pro zájemce o zaměstnání, odborné semináře, festivaly a trhy propagující práci zdrav. postižených (např. festival „Žiju stejně jako TY!“).
NFOZP organizuje i farmářské, velikonoční či vánoční trhy (například v OC Letňany) nebo vyvíjí aktivní spolupráci se zákonodárci při tvorbě legislativy věnující se zaměstnávání zdrav. postižených.
Jedním z nejdůležitějších projektů NFOZP je ochranná známka Práce postižených, která je od roku 2010 součástí Národní politiky kvality a zařadila se tak mezi prestižních 19 národních ochranných známek České republiky. Pro veřejnost má tato ochranná známka jasné a zřetelné sdělení. Vypovídá o zaměstnavateli, který pracuje s lidmi se zdravotním postižením na chráněném pracovním trhu: „Toto je skutečná a férová práce lidí se zdravotním postižením. Zde jsou jasně a přísně nastavena pravidla, vymezujeme se proti nepoctivému podnikání a zneužívání zdravotně postižených. Zde nepodvádíme a proto nás můžete bez obav podpořit koupí tohoto výrobku či služby“.
Oficiální stránky www.nfozp.cz, www.pracepostizenych.cz, www.zijustejnejakoty.cz, www.socialni-podnikani.cz .